- 06. marec 2013
V dňoch 25. februára – 1. marca 2013 sme my, študenti IV. A triedy Spojenej školy, Štefánikova 64 v Bardejove, odboru grafik digitálnych médií absolvovali manažérsky kurz – Hospodársky týždeň.
Dovoľte nám, milí čitatelia, podeliť sa s Vami o naše zážitky a skúsenosti, ktoré sme nadobudli. V pondelok ráno už bolo všetko pripravené ako v naozajstnej práci. Kurz slávnostne otvorila riaditeľka školy – RNDr. Eva Kurnátová a nás privítala milá lektorka – Ing. Dana Hajduková. Hneď po krátkom zoznámení sme mali kopec úloh. Nezostávalo nám nič iné len sa pustiť do práce. Najprv sme sa oboznámili s dokumentáciou a prácou s ňou. Potom padali návrhy na predmety, ktoré by sme ako firma mohli vyrábať. Bez hádok a bitiek sme sa zhodli, že spustíme výrobu bižutérie.
Rozdelili sme sa do skupín a vytvorili si firmy. Firmy sme prevzali v 10. roku podnikania a ako manažéri sme museli prijať určité opatrenia. Jeden deň predstavoval jeden rok podnikania. Zodpovedne sme pristupovali ku každej úlohe. Prvým našim rozhodnutím bolo zvoliť si vedenie jednotlivých pracovných úsekov v každej firme. Najzaujímavejšia bola voľba generálneho riaditeľa firmy. Nesporne dôležité boli voľby personálneho, výrobného, finančného, marketingového riaditeľa, či riaditeľov pre odbyt, výskum a vývoj, a v neposlednom rade aj asistentky riaditeľa. Dohodnúť sme sa museli aj na názve firmy a výsledkom boli 3 vzájomne si konkurujúce firmy:
- - Cuper, a. s.,
- - Custom Jewerly, a. s.,
- - Fake Silv, a. s.
Hneď sme začali pracovať na propagácii firmy. Úlohy boli časované. Uskutočňovali sme zmeny vo výrobe, rozhodovali sme o počte pracovníkov a ich mzdách, o cenách výrobkov, materiáloch či kvalite. Na základe týchto údajov nám počítačový program vyhotovil výsledky našich rozhodnutí, a tak sme sa mohli ako firmy vzájomne porovnávať. Každý bojoval za svoju firmu spoločnými silami a počas tohto týždňa sme sa ukázali ako perfektný kolektív. Tiež sme museli zhotoviť reklamný plagát s vtipným sloganom, originálnym pozadím a tu sa naplno prejavila naša kreativita. Naše rozhodnutia v oblasti podnikania sme museli meniť, keď firmy začali stagnovať. Znižovali sme náklady na výrobu, mzdy pracovníkov a pristúpili sme aj k nepopulárnemu opatreniu, a to k prepúšťaniu pracovníkov. Vtedy sa rozpútal nepríjemný dialóg medzi vedením firmy a zástupcami odborov. Nakoniec sa obe strany dohodli. Absolvovali sme aj tlačovú konferenciu s novinármi, kde sa všetky firmy predstavili a snažili sa čo najlepšie prezentovať nielen pred novinármi, ale aj pred verejnosťou a odpovedať na ich zvedavé otázky. Na ďalší deň sme natáčali reklamný šot na naše výrobky. Reklama sa vydarila, bola zábavná a pútavá. V piatok nás čakal deň „D“ - Valné zhromaždenie, na ktoré sme pozvali akcionárov, novinárov a hostí. Každý pracovník firmy predniesol záverečnú správu o dosiahnutých výsledkoch, zmenách a rozhodnutiach, ktoré vykonal. Akcionári schválili rozdelenie zisku, no a záver prišiel.
Vyvrcholením kurzu bolo vyhodnotenie výsledkov hospodárenia firiem spojené so slávnostným odovzdávaním osvedčení o absolvovaní manažérskeho kurzu. Naše poďakovanie patrí vedeniu školy za to, že nám umožnilo absolvovať taký kurz, lektorke za jej obetavú prácu a Ing. Slavke Bobákovej za organizáciu HT. A čo nám kurz dal? Získali sme reálnejšiu predstavu o tom, ako to v praxi funguje.
Veríme, že skúsenosti, ktoré sme na HT nadobudli, využijeme v ďalšom štúdiu a neskôr v praxi. Týždeň uplynul ako voda a my sme opäť v škole. Kurz odporúčame mladším študentom. Využite šancu. Neoľutujete...
Text a foto: Kristína Belejčáková