Hlavné úlohy výchovného poradcu
- Plniť úlohy vyplývajúce zo Sprievodcu školským rokom 2021/2022.
- Plniť úlohy školského poradenstva v oblasti výchovy a vzdelávania a prevencie problémového správania sa žiakov.
- Viesť písomnú dokumentáciu o výchovnom poradenstve a poskytovať informácie o možnostiach využívania služieb ponúkaných CPPP a P a SCPPP v Bardejove.
- Systematicky sledovať vývin žiakov a zmeny v ich správaní. V prípade potreby zabezbečiť odborné psychologické či psychiarické vyšetrenie a postupovať na základe príslušných záverov.
- Zabezpečovať odborné poradenstvo pri výbere metód a postupov vo výchove, ovplyvňovaní osobnostného, vzdelávacieho a sociálneho vývinu žiakov. Poskytovať metodickú a informačnú pomoc žiakom a ich zákonným zástupcom pri riešení osobných, osobnostných, výchovných a vzdelávacích problémov.
- Viesť evidenciu priestupkov žiakov. Monitorovať zmeny správania žiakov s výchovno-vzdelávacími problémami.
- Dohliadať na realizáciu odporúčaní psychológa/psychiatra v spolupráci s vyučujúcimi a zákonnými zástupcami.
- Venovať pozornosť práci s talentovanými deťmi, sledovať vývin záujmov žiakov a na základe toho odporučiť zaradenie žiakov do príslušného záujmového útvaru.
- Sledovať adaptačný proces žiakov 1. ročníka a iných novoprijatých žiakov.
- Individuálne pracovať so žiakmi – diagnostika a krízová intervencia.
- Pracovať so skupinami žiakov – prednášky a besedy so zameraním na kognitívny, sociálny a emocionálny vývin žiakov.
- Poskytovať konzultácie žiakom a ich zákonným zástupcom.
- Spolupracovať s ostatnými učiteľmi – poradenská a konzultačná činnosť.
- Zintenzívniť spoluprácu s triednymi učiteľmi s cieľom predchádzať vzniku problémov a s cieľom včas podchytiť problematické javy v triede.
- Zabezpečovať aktívnu ochranu žiakov pred sociálno-patologickými javmi, v prípade podozrenia z psychického a fyzického týrania či ohrozovania mravného vývinu bezodkladne riešiť problem v spolupráci s vedením školy a CPPaP a CŠPP, kontaktovať príslušný odbor sociálnych vecí a rodiny a oddelenie policajného zboru.
- Vzdelávaním rozširovať svoje poznatky v oblasti výchovného poradenstva, sledovať platné právne predpisy a vyhlášky MŠ SR.
- Informačno-metodická činnosť – odovzdávanie nadobudnutých poznatkov zo školení, seminárov a kurzov vedeniu školy a ostatným pracovníkom.
- Propagačno-osvetová činnosť v podobe aktuálnych násteniek, rozhlasových relácií.
- Na rodičovských združeniach alebo prostredníctvom triednych učiteľov informovať rodičov o postavení výchovného poradcu na škole, o jeho poradenskej práci, o konzultačných hodinách pre rodičov v popoludňajších hodinách, o možnostiach spolupráce s VP a psychológom / špeciálnym pedagógom, o výchovno-poradenských službách CPPPaP a SCPPP v Bardejove.
- Spolupracovať s triednymi učiteľmi pri zabezpečení systematickej starostlivosti o problémových žiakoch, podchytiť a sledovať zaostávajúcich a prepadávajúcich žiakov, pomôcť im riešiť problémové situácie.
- Zabezpečiť lektorov na besedy pre pedagógov podľa aktuálnej potreby / integrácia, šikanovanie na školách, online vyučovanie a pod.
- Viesť evidenciu žiakov nadaných, žiakov s problémami v učení, v správaní a dochádzke, žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
- Podieľať sa na príprave Dňa otvorených dverí na škole a výchovných akcií na škole. Aktualizovať nástenné noviny, www stránku školy a podieľať sa na propagácii školy.
- Spolupracovať s rôznymi inštitúciami, ZŠ, SŠ, lekármi, lektormi, Úradom práce sociálnych vecí a rodiny, políciou, Mestským úradom v Bardejove.
- Dbať o odborný rast, vzdelávanie a sebavzdelávanie, účasť na poradách, seminároch a školeniach, spolupracovať s výchovnými poradcami ostatných stredných a základných škôl v okrese Bardejov.
- Spolupracovať s Asociáciou výchovných poradcov.
Konkrétne úlohy vyplývajúce z analýzy problémov z minulého školského roka:
- Budovanie novovytvorených kolektívov.
- Sledovanie klímy (rovesnícke vzťahy, komunikácia medzi spolužiakmi v online priestore) predovšetkým v triedach, v ktorých sa vyskytovali problematické javy aj v minulom školskom roku.
- Príprava žiakov na možný prechod na dištančné vzdelávanie – v spolupráci so školským špeciálnym pedagógom.
- Prevencia vzniku depresií či iných patologických javov v súvislosti s možným prechodom na dištančné vzdelávanie.
- Prevencia šikany a kyberšikany.
Časový harmonogram úloh pre školský rok 2021/2022
Mesiac |
Úloha |
Poznámky |
September |
|
|
Október |
|
|
November |
|
|
December |
|
|
Január |
|
|
Február |
|
|
Marec |
|
|
Apríl |
|
|
Máj |
|
|
Jún |
|
|
Poznámka: Plán činnosti výchovného poradcu je orientačný, je možné ho počas školského roka upravovať a dopĺňať podľa aktuálnych potrieb.
Bardejov 2. septembra 2021
PLÁN PRÁCE VÝCHOVNÉHO PORADCU 2021/2022