PLÁN PRÁCE KARIÉROVÉHO PORADENSTVA 2024/2025
Kariérové poradenstvo – nástroj aktívnej politiky na trhu práce
Kariérové poradenstvo je v súčasnosti jeden z najnovších trendov na trhu práce. Jeho úlohou je zvyšovať kvalitu ľudských zdrojov, so zameraním na jednotlivca, ako samostatný subjekt s vrodenými, alebo získanými schopnosťami, s cieľom využiť ich pri profesijnom uplatnení a profesijnom raste. Zmeny všeobecných ekonomických podmienok našej spoločnosti si vyžadujú aj zvýšený dôraz na prípravu jednotlivcov pre neistý a nestabilný trh práce. Zastúpenie rôznych profesijných skupín sa mení nielen vo vnútri jednotlivých odvetví, s dôrazom na zvyšovanie kvalifikácie, ale aj presunom medzi odvetviami.
V súčasnosti trh práce kladie veľký dôraz na voľbu vzdelávania, povolania a profesijnej dráhy. Neistota na trhu práce sa stáva javom aj pre ľudí, ktorých vzdelanie a kvalifikácia boli v minulosti dostatočné pre výkon ich povolania. Z toho dôvodu bolo nutné trh práce posilniť o novú zložku, ktorá sa bude venovať problematike profesijného, kariérového poradenstva.
Definíciu kariérového poradenstva vytvorila Európska komisia a OECD v roku 2004:
„Kariérové poradenstvo predstavuje služby a aktivity zamerané na pomoc jednotlivcom každého veku a v ktorejkoľvek fáze ich života pri voľbe vzdelávania, odbornej prípravy a povolania a pri riadení svojej kariéry. Tieto služby sa môžu vykonávať na školách, inštitúciách poskytujúcich odbornú prípravu, univerzitách a vysokých školách, vo verejných službách zamestnanosti, na pracoviskách, v treťom sektore alebo na komunálnej úrovni a v súkromnom sektore. Môžu sa vykonávať individuálne alebo skupinovo, osobne alebo dištančnou formou (vrátane telefonického poradenstva a služieb na internetových stránkach).
Poradenstvo o povolaniach a zamestnaniach je spojovacím prostriedkom medzi vzdelávacím systémom, hlavne odborným vzdelávaním a prípravou na jednej strane a trhom práce a výrobou, poskytovaním služieb na strane druhej. Kariérové poradenstvo sa stáva základným pilierom pre udržateľný rozvoj ľudských zdrojov a jeho rozhodujúce vstupy sú základom pre osobnostný rozvoj prevažne mladých ľudí.
Cieľ práce KP:
– zlepšenie úrovne poradenstva o povolaniach a zamestnaniach pre mladých ľudí v súlade s aktuálnymi potrebami trhu práce,
– zvýšenie šancí pre uplatnenie sa na trhu práce absolventov stredných škôl posilnením ich odborných, osobnostných, sociálnych a metodických kompetencií.
Prínos KP:
- informácie o domácom a európskom trhu práce, orientácia, databázy,
- prehľad o strategických zamestnávateľoch v rámci kraja, perspektívy pracovného uplatnenia po ukončení štúdia,
- prehľad o možnostiach ďalšieho štúdia,
- diagnostika, kariérové a psychologické poradenstvo,
- zistenie osobného profilu, sebapoznanie, sebaanalýza,
- komunikačné a prezentačné zručnosti,
- efektívna komunikácia so zamestnávateľom,
- aktívna pomoc žiakom stredných škôl a mladým uchádzačom o zamestnanie.
Súvisiace právne predpisy/dokumenty
• § 132 zákona č. 245/2008 Z. z.
• Zákon č. 138/2019 Z. z.
• Nariadenie vlády SR č.201/2019 Z. z., ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov v znení neskorších predpisov
• Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 361/2019 Z. z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji
Práca KP sa bude v školskom roku 2024/2025 zameriavať na tieto oblasti:
- odbornú poradenskú činnosť,
- zosúlaďovanie profesijných želaní a kompetencií žiakov,
- diagnostikovanie osobnosti, intelektu a špeciálnych schopností žiakov v spolupráci s CPP v Bardejove,
- spoluprácu s Úradom práce sociálnych vecí a rodiny, zamestnávateľskými a zamestnaneckými organizáciami,
- sledovanie miestnych a regionálnych potrieb odborných pracovníkov,
- účasť na podujatiach Readycon, Gaudeamus apod.
ČASOVÝ PLÁN PRÁCE KP
September:
- poskytnúť triednym učiteľom témy a námety na triednické hodiny týkajúce sa profesijnej orientácie žiakov,
- informovať žiakov končiacich ročníkov o možnostiach ďalšieho vzdelávania.
- informovať žiakov končiacich ročníkov o podujatiach Readycon, Rozbehni sa, Gaudeamus.
Október:
- uskutočniť prieskum záujmu žiakov v maturitných triedach o vysokoškolské štúdium, zabezpečiť poradenstvo pre nerozhodných žiakov,
- webinár Readycon online október 2024, účasť žiakov 4. ročníka.“
November:
- navštíviť Veľtrh štúdia a pracovných príležitostí so žiakmi končiacich ročníkov, resp. cez webinár webinár v dôsledku prípadnej pandemickej situácie
- navštíviť IPS pri ÚPSVaR v Bardejove.
December:
- analyzovať požiadavky trhu práce na profil absolventa v jednotlivých profesiách,
- diagnostikovať osobnosť, intelekt a špeciálne schopnosti žiakov uchádzajúcich sa o štúdium na VŠ v spolupráci s CPP v Bardejove,
- usmerniť žiakov v orientácii na trhu práce.
Január:
- uskutočniť prieskum záujmu žiakov učebných odborov o nadstavbové štúdium,
- uskutočniť poradenstvo pre uchádzačov o NŠ,
- poradiť žiakom ako sa majú efektívne pripravovať na ZS a MS.
Február:
- Zúčastniť sa so žiakmi so žiakmi končiacich ročníkov, ktorí majú záujem pokračovať v štúdiu na VŠ na Dňoch otvorených dverí na niektorej z vysokých škôl alebo univerzít podľa ponuky resp. realizovať tieto Dni otvorených dverí cez webináre, v dôsledku prípadnej pandemickej situácie
- precvičiť so žiakmi písanie životopisu, žiadosti o zamestnanie, motivačného listu, inzerátu,
- pomôcť záujemcom o VŠ pri vyplňovaní prihlášok na VŠ.
Marec:
- zorganizovať besedu na tému: „Psychologické následky nezamestnanosti – Harissonova krivka“ pre žiakov štvrtých ročníkov,
- spolupráca s ÚPSVaR v Bardejove,
- pomôcť záujemcom o VŠ pri vyplňovaní prihlášok na VŠ.
Apríl:
- v súlade s úlohami Národného programu boja proti obchodovaniu s ľuďmi zabezpečiť pre žiakov besedy s vyškolenými odbornými zamestnancami z CPP v Bardejove o rizikách práce v zahraničí a o prevencii pred neľudským zaobchádzaním, obchodovaním s ľuďmi a otrockou prácou, ako aj preventívne kampane,
- nacvičiť so žiakmi prípravu na pohovor u potenciálneho zamestnávateľa.
Máj:
- sprostredkovať žiakom Právo EÚ súvisiace so zamestnávaním Euroobčanov,
- popísať žiakom aktuálny stav na trhu práce, predovšetkým voľné pracovné miesta pre žiakov, ktorí chcú po skončení štúdia pracovať.
Jún:
- vyhodnotenie činnosti KP,
- evidencia v Knihe absolventov,
- monitoring absolventov o ich ďalšom štúdiu alebo zamestnaní.
Ing. Katarína Tomášová
kariérová poradkyňa