Hlavné úlohy a ciele výchovného poradenstva na školský rok 2024/2025
- dbať o odborný rast, vzdelávanie a sebavzdelávanie, účasť na poradách, seminároch a školeniach , spolupracovať s výchovnými poradcami ostatných stredných a základných škôl v okrese Bardejov
- pracovať v Asociácii výchovných poradcov
- viesť dokumentáciu výchovného poradcu, poskytovať informácie o možnostiach využívania služieb ponúkaných CPPP a P a SCPPP v Bardejove
- vo všetkých ročníkoch sa zameriavať na žiakov s problémami v učení a vzdelávaní, v osobnostnom a sociálnom vývine, žiakov s problémami v rodine či v kolektíve,
- osobitnú pozornosť venovať žiakom 1. ročníka, predovšetkým otázkam učenia sa a adaptácie na nový kolektív a nové prostredie,
- na rodičovských združeniach alebo prostredníctvom triednych učiteľov informovať rodičov o postavení výchovného poradcu na škole, o jeho poradenskej práci, o konzultačných hodinách pre rodičov v popoludňajších hodinách, o možnostiach spolupráce s VP a psychológom / špeciálnym pedagógom, o výchovno-poradenských službách CPPPaP a SCPPP v Bardejove
- spolupracovať s triednymi učiteľmi pri zabezpečení systematickej starostlivosti o problémových žiakov, podchytiť a sledovať zaostávajúcich a prepadávajúcich žiakov, pomôcť im riešiť problémové situácie,
- zvýšenú pozornosť a starostlivosť venovať žiakom so špeciálnymi výchovno –vzdelávacími potrebami, viesť ich evidenciu, sledovať platnosť odborných správ z psychologického a špeciálno-pedagogického vyšetrenia, zabezpečovať ich aktualizáciu, vedenie a pravidelné doplnenie dokumentácie,
- zabezpečiť lektorov na besedy pre pedagógov podľa aktuálnej potreby / integrácia, šikanovanie na školách a pod./
- spolupracovať s CPPPaP v Bardejove , externým psychológom / špeciálnou pedagogičkou z SCPPP v Bardejove, a to pri sprostredkovaní psychologických, špeciálno-pedagogických vyšetrení, využívať ich poznatky v oblasti výchovno-vzdelávacieho a profesijného a kariérneho poradenstva,
- viesť evidenciu žiakov nadaných a talentovaných, žiakov s problémami v učení, v správaní a dochádzke, žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- podieľať sa na príprave Dňa otvorených dverí na škole, výchovných akcií na škole,
- spolupracovať s rôznymi inštitúciami, ZŠ, SŠ, lekármi, lektormi, Úradom práce sociálnych vecí a rodiny, Políciou, Mestským úradom v Bardejove,
- zabezpečovať odborné poradenstvo pri výbere metód a postupov vo výchove a ovplyvňovaní osobnostného, vzdelávacieho a sociálneho vývinu žiakov,
- aktualizovať nástenné noviny, web stránku výchovného poradcu a zabezpečovať propagáciu školy
- pracovať v súlade s odporúčaniami uvedenými v časti 12 Prevencia rizikového správania v Sprievodcovi školským rokom 2024/2025.
- organizovať exkurzie výchovno – vzdelávacieho charakteru
Plán výchovného poradcu 2024/2025
September
1. Vypracovať plán práce VP a predložiť ho na schválenie riaditeľke školy.
2. Pripraviť podmienky pre prácu VP – zaviesť konzultačné hodiny, skoordinovať prácu VP s externým školským psychológom, s psychológmi a špeciálnym pedagógom z CPPPaP v Bardejove, triednymi učiteľmi, koordinátormi, zabezpečiť potrebné materiály pre prácu so žiakmi.
3. Určiť konzultačné hodiny pre rodičov a žiakov /streda - 07.45-10.15 hod./ v kabinete výchovného poradcu /
4. Objednať aktivity centier PPP v Bardejove a zakomponovať ich do plánu práce VP v spolupráci s triednymi učiteľmi a jednotlivými a koordinátormi.
5. V l. ročníku zorganizovať besedy na tému „Ako sa správne učiť“ o učení sa a o adaptácii žiakov na nové prostredie, na nových pedagógov a spolužiakov.
6. Oboznámiť rodičov l. ročníka na rodičovskom združení o náplní práce VP a psychológov / špeciálnych pedagógov na škole.
7. Zistiť žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami , zabezpečiť spoluprácu VP, psychológa, špeciálneho pedagóga so žiakmi, rodičmi a triednymi učiteľmi. Venovať zvýšenú pozornosť týmto žiakom počas celého školského roka, hodnoteniu ich študijných výsledkov raz štvrťročne.
8. Aktualizovať nástenky a web stránku školy.
9. Aktualizovať školský poriadok.
Október
1. Zvýšenú pozornosť naďalej venovať žiakom l. ročníka s dôrazom na adaptáciu a problémy s učením, triednym učiteľom zabezpečiť prednášky na tieto témy, stretnutia VP so žiakmi v rámci triednických hodín.
2. Pre žiakov II. ročníka zabezpečiť stretnutia s psychológom na tému: „Ako čeliť šikanovaniu a agresivite na škole“, poprípade inú tému podľa ponuky CPPPaP.
3. V rámci individuálnych konzultácií poskytnúť odbornú pomoc ešte nerozhodnutým žiakom IV. Ročníka ohľadne ďalšieho štúdia.
4. Žiakom IV. ročníka zabezpečiť prednášku na tému „Úspešný začiatok kariéry“, poprípade inú tému podľa ponuky CPPPaP, pripraviť nástenku na túto tému – motivovať žiakov IV. ročníka aj k systematickej príprave na následné štúdium, na maturitu a na zaradenie sa na trh práce doma a v zahraničí.
5. Triednym učiteľom ponúknuť prednášky pre skvalitnenie ich práce.
November
1. V l. ročníku zistiť prostredníctvom dotazníka prvé dojmy a skúsenosti z pobytu na našej škole. S výsledkami oboznámiť pedagogický zbor a triednych učiteľov.
2. Zabezpečiť psychologické poradenstvo pri adaptačných problémoch v l. ročníku.
3. Zabezpečiť poradenstvo a pomoc žiakom s problémami v učení – l. a II. ročník.
4. Zorganizovať besedy psychológa so žiakmi III. a IV. Ročníka podľa ponuky CPPPaP.
5. Zabezpečiť pre všetkých triednych učiteľov pracovný materiál o spôsoboch odhalenia a o zamedzení možného šikanovania v triede a v škole.
6. Sledovať neprospievajúcich žiakov, poskytnúť im odbornú pomoc.
7. Aktualizovať web stránku a nástenky VP.
December
1. Triednym učiteľom poskytnúť prednášky, filmy, odbornú literatúru na zlepšenie práce triedneho učiteľa na zlepšenie vzťahov medzi učiteľmi a žiakmi.
2. Zistiť záujem žiakov I. a II. roč. o autogénny tréning na odbúranie strachu.
Besedy podľa záujmu a potreby – napr. „Tréma a zvládanie záťažových situácií“.
3. Zabezpečiť pre žiakov školy psychologické poradenstvo zamerané na optimalizáciu osobnostného vývinu žiakov /externý školský psychológ/.
4. Zorganizovať besedy psychológa so žiakmi IV. ročníka „Duševné zdravie mladých“, zamerané na ochranu duševného zdravia, jeho najčastejšími problémami, príčinami vzniku ochorení a ich dôsledkami na ďalší život.
Január
1. Zabezpečiť psychologické poradenstvo pre žiakov pri riešení záťažových a krízových situácií /školský psychológ/.
2. Začať s realizáciou rozvoja životných zručností v slušnom správaní sa a formovania charakteru človeka - beseda pre II. ročníky: - „Tadiaľ cesta nevedie - prevencia látkových a nelátkových závislostí“.
3. Zvýšenú pozornosť venovať aj naďalej otázkam šikanovania a rasovej diskriminácie medzi mladými ľuďmi /nástenka VP, nástenky v triedach /.
4. Zorganizovať besedy psychológa so žiakmi II. ročníka „Výchova k manželstvu, rodičovstvu, sexuálna zodpovednosť “, s cieľom rozvíjať poznatky o význame manželstva, rodiny a rodičovstva, formovania zodpovedného prístupu k manželstvu a rodičovstvu
5. Aktualizovať web stránku a nástenky VP.
Február
1. Pokračovať s realizáciou autogénneho tréningu na odbúranie strachu pre žiakov.
2. Zabezpečiť stretnutia žiakov III. ročníka s psychológom /problémy žiakov, problémy triedneho kolektívu /.
3.Naďalej venovať pozornosť šikanovaniu a rasovej diskriminácii. Beseda podľa situácie v triede: „Krása bez hraníc“ s cieľom prevencie porúch príjmu potravy.
4. Poskytnúť neprospievajúcim žiakom odbornú pomoc u psychológa a členov pedagogického zboru.
5. Zorganizovať besedy psychológa so žiakmi končiacich ročníkov „Obchodovanie s ľuďmi“, s cieľom prevencie sociálno - patologických javov v spoločnosti.
6. Zorganizovať besedu psychológa so žiakmi I.B a I.D triedy „Hovorme o právach a zodpovednosti“, viesť mladých ľudí k zodpovednému spôsobu života, k rešpektovaniu morálky, k predvídaniu dôsledkov vlastného správania, ku komunikácií a riešeniu problémov.
7. Aktualizovať web stránku a nástenky VP.
Marec
1. Zabezpečiť psychologické poradenstvo a psychoterapiu pri aktuálnych záťažových situáciách /zmeny v rodine, zmeny zdravotného stavu, problémy s rodičmi, so spolužiakmi a pod./.
2. Realizovať v spolupráci so psychologičkou CPPP a P – rozvoj životnej zručnosti v oblasti odhalenia reality mediálneho sveta a jej vplyvu na mladých ľudí pod názvom: “Média i ich vplyv na sebaúctu mladých ľudí“ v triedach s odborom grafik digitálnych médií.
3. Zorganizovať besedy psychológa so žiakmi II. a III. ročníkov „Medzigeneračné vzťahy“.
4. Aktualizovať webovú stránku a nástenky VP.
Apríl
1. Naďalej využívať pomoc psychológov pri riešení problémov našich žiakov.
2. Zorganizovať besedy psychológa so žiakmi II. ročníka odbor sociálno-výchovný pracovník
„Sebahodnotenie a sebadôvera“, s cieľom formovania pozitívneho vzťahu k sebe samému, poznaniu svojich silných a slabých stránok, dôvere k sebe samému a jej významu v prekonávaní životných prekážok a pri napĺňaní životných cieľov.
3. Aktualizovať webovú stránku a nástenky VP.
Máj
1. Pre žiakov I. ročníka v odbore SVP zabezpečiť preventívny program „Nenásilná komunikácia “ – o zásadách správnej a efektívnej komunikácie
2. Naďalej venovať pozornosť žiakom s rôznymi ťažkosťami a problémami.
3. Aktualizovať web stránku a nástenky VP.
Jún
1. Ukončiť poradenstvo pre žiakov I. – III. ročníka.
2. Vyhodnotiť celoročnú prácu výchovného poradcu a psychológov na škole.
Ing. Katarína Tomášová
výchovný poradca