Výchovný poradca je pedagogický zamestnanec školy, menovaný do funkcie riaditeľom školy na základe menovacieho dekrétu.
Poslaním výchovného poradcu je poskytovanie odbornej psychologickej a pedagogickej starostlivosti žiakom, rodičom a pedagogickým zamestnancom školy. Výchovný poradca plní úlohy školského poradenstva – a to popri svojej pedagogickej činnosti – v otázkach výchovy, vzdelávania, profesijnej orientácie a v oblasti prevencie problémového a delikventného vývinu mládeže.
-
Výchovný poradca zodpovedá za plnenie úloh riaditeľovi školy.
-
Výchovný poradca sa pravidelne zúčastňuje zasadnutí pedagogických rád, na ktorých informuje o riešení otázok v oblasti výchovy.
-
Prácu výchovného poradcu strednej školy metodicky usmerňuje príslušná pedagogicko-psychologická poradňa.
/spracované podľa Štatútu výchovného poradcu vydaného MŠ SR a podľa metodickej príručky Výchovný poradca od M. Šefránkovej/
ZÁKLADNÉ ČINNOSTI VÝCHOVNÉHO PORADCU
poradenská, konzultačná, informačná činnosť:
-
poradenstvo, konzultácie žiakom a ich zákonným zástupcom pri riešení výchovných a vzdelávacích problémov,
-
poradenstvo v oblasti prevencie delikventného a problémového správania žiakov,
koordinačná a vyhodnocovaco-analytická činnosť:
-
prepojenie školy s poradenskými zariadeniami a inými odbornými zariadeniami zaoberajúcimi sa starostlivosťou o deti a mládež,
-
poskytovanie metodickej pomoci pedagogickým zamestnancom,
-
poskytovanie vedeniu školy návrhov a odporúčaní, ktoré sa týkajú výchovy, vzdelávania, prevencie a nápravy problémov jednotlivých žiakov,
-
prepojenie školy s výchovnými poradcami základných škôl Prešovského kraja pri nábore žiakov základných škôl na stredné školy,
prieskumná a selektívna činnosť:
-
uskutočňovanie vlastnej diagnostickej činnosti u žiakov, ktorí vyžadujú z výchovných, vzdelávacích a sociálnych dôvodov zvláštnu pozornosť,
-
vedenie evidencie a dokumentácie o vyššie spomínaných žiakoch,
-
sledovanie aktuálneho stavu začlenených žiakov, žiakov so ŠVVP, viesť o nich pedagogickú dokumentáciu.
VLASTNÉ KONKRÉTNE ÚLOHY VÝCHOVNÉHO PORADCU na Spojenej škole, Štefánikova 64 v Bardejove
Oblasť starostlivosti o žiakov s výchovnými a vzdelávacími problémami, s poruchami správania, o nadaných žiakov:
-
zabezpečiť depistáž, diagnostiku a následnú evidenciu žiakov s poruchami v správaní a učení, so školskou neúspešnosťou,
-
pracovať so žiakmi s osobnými, osobnostnými, výchovnými a vzdelávacími problémami, a to formou pravidelných konzultácií so samotnými žiakmi, s triednymi učiteľmi a so zákonnými zástupcami žiakov,
-
osobitnú pozornosť venovať žiakom 1. ročníka, najmä tým, u ktorých sa vyskytujú adaptačné, výchovné a vzdelávacie problémy,
-
pracovať s nadanými žiakmi a individuálnym prístupom i konzultáciami so zákonnými zástupcami žiakov aj učiteľmi podporovať a rozvíjať nadanie žiaka,
-
venovať osobitnú pozornosť žiakom so ŠVVP - zo sociálne znevýhodneného prostredia a žiakom so zdravotným znevýhodnením,
-
zvýšiť starostlivosť o žiakov so ŠVVP, viesť ich evidenciu, sledovať platnosť odborných správ z psychologického a špeciálno-pedagogického vyšetrenia, zabezpečovať ich aktualizáciu,
-
poskytovať poradenskú činnosť triednym učiteľom, ako postupovať pri integrácii žiaka na základe písomného vyjadrenia poradenského zariadenia, vyplývajúceho zo špeciálno-pedagogickej a psychologickej diagnostiky žiaka,
-
v spolupráci s triednymi učiteľmi systematicky sledovať osobnostný vývin žiakov a zmeny v ich správaní; ak sa správanie žiaka nedá korigovať pedagogickými postupmi, zabezpečiť odborné psychologické alebo špeciálno-pedagogické vyšetrenie a postupovať na základe príslušných záverov,
-
zabezpečovať prevenciu výchovných problémov, snažiť sa žiakov presvedčiť, aby sa so svojimi problémami v škole i v rodine prišli zdôveriť a poradiť skôr, ako dôjde ku kríze,
-
spolupracovať s poradenskými zariadeniami a inými odbornými zariadeniami zaoberajúcimi sa starostlivosťou o deti a mládež, s CPPPaP v Bardejove a SCPPP v Bardejove, so špeciálnym pedagógom,
-
zvýšiť opatrenia na zamedzenie šikanovania, klásť dôraz na zvyšovanie právneho vedomia a zdravého spôsobu života,
-
žiakom vzdelávanie v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie; venovať pozornosť výchove k ľudským právam - so zámerom podporiť hodnotu človeka ako ľudského jedinca a dbať o rozvoj medziľudských vzťahov /prednášky, besedy, semináre/
-
viesť potrebnú písomnú dokumentáciu o výchovno-poradenskom procese v škole:
-
1. plán práce VP,
-
2. ročná správa o výchovnom poradenstve,
-
3. evidencia problémových žiakov, nadaných žiakov, žiakov so ŠVVP,
-
4. evidencia vstupov do tried,
-
5. denník výchovného poradcu,
-
6. denník činností výchovného poradcu,
-
7. poradenský záznam o žiakovi,
-
8. záznamový list o problémoch žiaka,
-
9.prehľady o individuálnom a hromadnom poradenstve,
-
zabezpečiť priame vstupy VP do tried v I. ročníku, aj na RZ,
-
v II. až IV. ročníku prostredníctvom triednych učiteľov oboznamovať rodičov o postavení výchovného poradcu na škole, o jeho poradenskej práci, o možnostiach spolupráce a využívaní služieb CPPPaP
-
spolupracovať s rôznymi inštitúciami a zabezpečovať lektorov na besedy pre žiakov podľa aktuálnej ponuky a potreby, pomáhať pri príprave skupinových aj individuálnych besied so žiakmi na základe ponúkaných poradenských aktivít CPPPaP,
-
zvýšiť informovanosť žiakov a rodičov v oblasti vzdelávania a výchovy, a to aj prostredníctvom web. stránky školy a prostredníctvom nástenky VP.
Oblasť osobnostného a odborného rastu:
-
aktívne pracovať v AVP v IKR za Prešovský kraj
-
zúčastňovať na odborných seminároch a pracovných poradách organizovaných CPPPaP, prípadne MPC,
-
pracovať na odbornom raste v oblasti výchovného poradenstva - vzdelávanie a sebavzdelávanie VP.
Oblasť spolupráce VP s pedagogickými zamestnancami:
-
poskytovať metodickú pomoc učiteľom v otázkach výchovného poradenstva, pomáhať triednym učiteľom a ostatným učiteľom riešiť konfliktné alebo iné mimoriadne situácie v triede,
-
spolupracovať s triednymi učiteľmi a ostatnými pedagógmi pri výchove a vzdelávaní žiakov so ŠVVP, poskytovať poradenstvo pri vedení pedagogickej dokumentácie o žiakoch so ŠVVP,
-
spolupracovať s rôznymi inštitúciami a zabezpečovať lektorov na besedy pre pedagógov podľa aktuálnej ponuky a potreby,
-
synchronizovať a dohliadať na prácu koordinátorov pre plnenie národných programov vyplývajúcich z pedagogicko-organizačných pokynov na príslušný školský rok,
-
úzko spolupracovať s koordinátorom prevencie, kariérnym poradcom , koordinátorom pre spoluprácu so študentskou radou a koordinátorom pre výchovu k ľudským právam.